به گزارش سایت آمارفکت ارزش معاملات کسب و کارهای آنلاین طی بازه زمانی سال 1398 تا 1402 حدود 7.5 برابر افزایش پیدا کرده است. طی سالهای اخیر شیوع ویروس کرونا، افزایش مشغله، پیشرفت تکنولوژی و… همه دست به دست همه دادهاند تا مردم روی خوشی به خرید آنلاین نشان بدهند. بنابراین این پرسش برای صاحبان مشاغل یا کسانی که میخواهند اشتغالزایی کنند دور از ذهن نیست که: فروش آنلاین چه چیزی سود بیشتری دارد؟
آنچه در این مقاله می خوانید
ویژگیهای محصولات پرسود در فروش آنلاین
برای اینکه محصولی در بازار آنلاین سودآور باشد، باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
1. تقاضای بالا: محصولاتی که مصرف روزمره دارند یا ضروری محسوب میشوند، تقاضای بیشتری هم دارند. این محصولات با داشتن شانس بیشتری برای فروش، کمتر انبار میشوند و هر چند خود به تنهایی سود زیادی نداشته باشند با ایجاد گردش مالی بالا سودآور محسوب میشوند.
2. انعطاف در قیمتگذاری: محصولاتی که قیمت درج شده روی بستهبندی نداشته باشند، قیمت آنها تحت تأثیر دلار و شرایط اقتصادی باشد یا یک نهاد نظارتی به دقت قیمت آنها را رصد نکند آزادی عمل بیشتری به فروشنده برای انتخاب قیمت بر اساس تقاضا و رقابت میدهند. در نتیجه میتوانند حاشیه سود بسیار خوبی داشته باشند.
3. ارسال آسان: محصولاتی که سبک هستند و بستهبندی محکمی دارند، برای ارسال پستی گزینههای ایدهآلی هستند. شاید بپرسید این موضوع چه ارتباطی با سود فروش شما دارد؟ پاسخ در میزان استقبال کاربران نهفته است. کاربران معمولاً تمایل به خرید آنلاین کالاهای سنگین و بزرگ ندارند و از دادن هزینههای ارسال گزاف طفره میروند. پس هر چه ارسال چیزی آسانتر باشد فروش آنلاین آن راحتتر است و سود فروش بیشتری نصیب فروشنده میشود.
4. تأمین راحت: معمولاً افراد برای کسب سود روی درآمد تمرکز دارند در حالی که کاهش هزینهها هم منجر به افزایش سود میشود. دسترسی به تأمینکنندگان معتبر و امکان خرید عمده آسان و کمهزینه از عوامل کلیدی موفقیت در فروش اینترنتی و کسب سود است.
5. تنوع و جذابیت: هر چه جامعه آماری مشتریان یک کسب و کار گستردهتر باشد شانس فروش و کسب سود افزایش مییابد. محصولاتی که طیف گستردهای از سلیقهها را پوشش میدهند و برای مشتریان از سن، جنس و گروه درآمدی مختلف کارایی دارند فروش بیشتری دارند.
پرفروشترین و پرسودترین محصولات در بازار آنلاین
در میان تمام دستهبندیهای محصولی که فروشگاههای بزرگ آنلاین موجود میکنند این ۳ دسته بیشترین فروش را دارند. پس بهتر است با دقت بیشتری مزایا و چالشهای هر یک را با توجه به ویژگیهای محصولات پرسود بررسی کنیم:
1. لوازم جانبی موبایل
محصولاتی مانند گلس، قاب محافظ، کابل شارژ، هندزفری ، کارت حافظه و… به دلایل زیر سودآورترین گزینهها در فروش آنلاین هستند:
– تقاضای دائمی: هر گوشی موبایل به محض شروع به کار به چندین لوازم جانبی نیاز دارد و طی عمرش باز هم نیاز به لوازم جانبی پیدا میکند.
– تأمین آسان: لوازم جانبی گوشی به خاطر وابستگی به تکنولوژی و پیشرفتهای روز از عمده فروشیهای آنلاین مثل brezaee.com هم قابل تهیه هستند. به این ترتیب نیازی نیست صاحبان کسب و کار هزینه (هزینه حمل و نقل و…) و زمان زیادی برای تأمین اجناس اختصاص دهد.
– سرمایه اولیه کم: برخلاف خود گوشی موبایل، لوازم جانبی با هزینه کمی قابل تهیه هستند.
– حاشیه سود بالا: این محصولات قیمت درج شده ندارند و چون اغلب وارداتی هستند وابستگی زیادی به قیمت دلار دارند. بنابراین فروشندگان با در نظر گرفتن قیمت دلار قیمتگذاری میکنند تا از تورم عقب نمانند و بتوانند مجدد اجناس را موجود کنند. پس حاشیه سود این محصولات به نسبت دیگر محصولات خوب است.
– ارسال و نگهداری آسان: ابعاد کوچک و بستهبندی مناسب این محصولات ارسال و انبار کردن این محصولات را برای فروشندگان سادهتر میکند.
– تولید محتوای ساده: یک فروشگاه آنلاین نیاز به عکس و اطلاعات محصول دارد. برای انواع لوازم جانبی گوشی اطلاعات دقیق و عکسهای آماده بسیاری در سایتهای مطرحی چون دیجی کالا، علی بابا، آمازون یا حتی عمده فروش های بینالمللی مثل mobilefun.com وجود دارد که فروشندگان میتوانند در آنلاین شاپ خود استفاده کنند.
2. پوشاک و اکسسوری
پوشاک همیشه در لیست پرفروشترین کالاها قرار دارد. البته برای موفقیت در این حوزه باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
– تنوع و تقاضا: پوشاک برای همه سنین و جنسیتها تولید میشود و افراد هر چند وقت یک بار باید لباس جدیدی بسته به کاربرد تهیه کنند.
– حاشیه سود خوب: پوشاک نرخ مصوب ندارند و میتوان بر اساس ترندهای روز و تقاضای مردم قیمتگذاری را انجام داد.
– ارسال آسان: با اینکه پوشاک معمولاً بستهبندی ندارد ولی به خاطر وزن کم ارسال آن کار سختی نیست.
با این حال فروشندگان باید با دقت بیشتری به تولید محتوا در این زمینه بپردازند چون مشتریان برای تهیه لباس نیاز به اطلاعات دقیقی از سایز و رنگ محصول دارند. به همین دلیل فروشندگان شاهد نرخ بالای بازگشت کالا در پوشاک هستند و باید برای مدیریت این موضوع در کسب و کار خود فکر چاره کنند.
3. لوازم آرایشی و بهداشتی
کشور ما یکی از پرمصرفترین کشورها در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی است. البته فروشندگان این محصولات باید به این موارد برای فروش آنلاین توجه کنند:
– تقاضای بالا: مصرفکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی هر چند وقت یک بار نیاز به تهیه وسایل مورد نیازشان پیدا میکنند.
– تنوع گسترده برندها و مدلها: افراد با انواع رنگ پوست، وضعیت پوست، چالش پوستی و… نیاز به لوازم آرایشی و بهداشتی پیدا میکنند.
– حاشیه سود خب: حاشیه سود این محصولات برای محصولات خارجی که نرخ مصوب ندارند میتواند بسیار خوب باشد ولی یافتن جنس اصل هم هزینههای خودش را دارد.
– ارسال آسان: در شرایط آب و هوایی معمولی ارسال این محصولات بدون مشکل پیش میرود چون کوچک و کموزن هستند. اما وقتی هوا بسیار گرم باشد گزارش نارضایتی از سلامت محصولات افزایش مییابد.
مهمترین چالشی که فروشندگان این محصولات با آن روبرو هستند تاریخ انقضا، شرایط نگهداری محصولات و تک شدن برخی مدلها در پک عمده محصولات است.
لوازم جانبی موبایل زیر ذرهبین: برای سود بیشتر کدام لوازم را بخریم؟
حالا که بحث سود به میان آمده خوب است بررسی دقیقتری روی اولین گزینه لیست یعنی لوازم جانبی موبایل داشته باشیم و ببینیم کدام محصولات میتوانند فروشنده را به سود بیشتری برسانند:
اشخاص پس از خرید گوشی بلافاصله به چه اقلامی نیاز پیدا میکنند؟ این کالاها کمریسک ترین کالاها برای خرید کلی لوازم جانبی موبایل هستند. خصوصاً اگر حالت مصرفی داشته باشند یا با داشتن تنوع و کارایی کاربر به داشتن یکی از آنها بسنده نکند. خرید گلس عمده ، قاب گوشی عمده ، خشاب سیم کارت عمده ، رم و فلش عمده ، لوازم جانبی فانتزی موبایل عمده دقیقاً شما را به کالاهایی میرساند که قرار نیست در فروشگاه تلنبار شوند.
پس از موجود کردن کلاهای ضروری باید به سراغ کالاهایی بروید که به خاطر استفاده مداوم کاربران زودتر خراب میشوند و به همین خاطر فروش بیشتری دارند: شارژر، انواع کابل، هندزفری، باتری موبایل و…
در نهایت باید سلیقه دوستداران تکنولوژی را هدف قرار دهید و با توجه به چالشی که مشتریان شما با آن سر و کار دارند وسایلی چون هولدر گوشی، پاوربانک، مونوپاد، اسپیکر بلوتوثی، ساعت هوشمند و ایرپاد موجود کنید.
۸ نکته کلیدی برای کسب سود بیشتر در فروش اینترنتی
1. تحلیل رقبا: بازار محصولات مورد نظر خود را همواره بررسی کنید و نقاط ضعف رقبا را شناسایی کنید.
۲. فعالیت در شبکههای اجتماعی: اگر فروش آنلاین شما در سایت است از فعالیت در شبکههای اجتماعی غافل نشوید.
۳. تولید محتوای باکیفیت و زمانبندی شده: تصاویر جذاب، توضیحات دقیق و فیلمهای کاربردی میتوانند به جلب اعتماد مشتری کمک کنند. همچنین به زمانبندی تولید محتوای آنلاین شاپ خود وفادار باشید.
۴. برندسازی: با انتخاب نام مناسب، طراحی لوگو و شعار تبلیغاتی خوب میتوانید برند شخصی خود را داشته باشید. برندی که مشتریان خاص خودش را دارد.
۵. تبلیغات هوشمندانه: از تبلیغات هدفمند در شبکههای اجتماعی یا همکاری با اینفلوئنسرها استفاده کنید.
۶. خدمات مشتری: با ارائه خدمات پس از فروش، مثل ضمانت بازگشت وجه، تعویض یا مشاوره آنلاین، اعتماد مشتریان را جلب کنید.
۷. تنوع در روشهای پرداخت: درگاه پرداخت امن و روشهای متنوع پرداخت تجربه خرید را برای مشتریان راحتتر میکند.
۸. تنوع در روشهای ارسال: دست مشتری را برای روشهای دریافت کالا (پست، پیک، تیپاکس و…) باز بگذارید.
۹. برگزاری کمپینهای فروش: با ایجاد طرحهای تخفیفی مثل فروش شگفتانگیز، یکی بخر دو تا ببر و… مشتریان جدید جذب کنید.
۱۰. بستهبندی جذاب: استفاده از شعار یا نام تجاری در بستهبندی و داشتن خلاقیت به ماندگاری شما در ذهن مشتری کمک میکند.
فتح بازارهای آنلاین با انتخاب هوشمندانه محصولات مناسب
در دنیای امروز که بازار آنلاین به سرعت در حال رشد است، انتخاب محصولات مناسب برای فروش، کلید موفقیت شما خواهد بود. با تمرکز بر ویژگیهای محصولات پرسود مانند تقاضای بالا، انعطاف در قیمتگذاری، ارسال آسان و تأمین راحت، میتوانید کسب و کاری پرسود راهاندازی کنید.
لوازم جانبی موبایل، پوشاک و لوازم آرایشی تنها بخشی از گزینههای ایدهآل برای ورود به این بازار هستند که با استراتژی درست و خدمات مشتری عالی، به موفقیت شما ختم خواهند شد. به یاد داشته باشید که دنیای آنلاین محدودیتهای بازار فیزیکی را ندارد و با خلاقیت، برنامهریزی و تحلیل دقیق میتوانید سهم بزرگی از این بازار بیپایان را به دست آورید.
نظرات کاربران