لیسته
0

راهنمای انتخاب و خرید کفش کوهنوردی(+لیست ویژگی ها)

5/5 - (1 امتیاز)

راهنمای انتخاب و خرید کفش کوهنوردی

همانطور که می‌دانید ورزش کوهنوردی مستقیما به پای شما مرتبط است، پس انتخاب کفش مناسب کوهنوردی مهم‌ترین فاکتوریست که باید به آن توجه داشته باشید. کفش‌های کوهنوردی باید طوری باشد که شما روی کوچک‌ترین لبه‌ها هم گام‌های مطمئن بردارید و اگر لبه‌ای وجود نداشت، پای شما به سنگ بچسبد.

اگر تکنیک بالا رفتن از کوه با پای برهنه را بلد نباشید، حتماً به کفش‌های مخصوص کوهنوردی احتیاج پیدا می‌کنید. این کفش‌ها کمک می‌کنند که چسبندگی و ثبات بیشتری در سطوح مختلف داشته باشید و با امنیت بیشتری کوهنوردی کنید.

مسیر انتخاب و خرید کفش کوهنوردی

نکات کلیدی در انتخاب کفش کوهنوردی:

  • نوع زمین صعود: نوع کفش باید متناسب با سطح صعود انتخاب شود.
  • شکل و اندازه پا: کفش باید به طور کامل پای شما را پوشش داده و در عین حال راحت باشد.
  • سبک کوهنوردی: سبک کوهنوردی شما (مبتدی، حرفه‌ای، بولدرینگ) بر انتخاب کفش تاثیرگذار است.

ویژگی‌های مهم کفش کوهنوردی:

  • جنس کفش: چرم یا مواد مصنوعی (هر کدام مزایا و معایبی دارند)
  • پیش‌تنش و انحنای کف: برای تمرکز نیرو بر روی انگشتان و چسبندگی بهتر به سنگ
  • صفحه پلاستیکی: برای توزیع وزن و راحتی بیشتر (اما کاهش حساسیت)
  • منطقه پاشنه: باید به اندازه کافی راحت و پایدار باشد

نکات مهم در هنگام خرید:

  • اندازه مناسب: کفش نباید خیلی تنگ یا خیلی گشاد باشد.
  • فرم پا: کفش باید متناسب با فرم پای شما (مصری، یونانی یا رومی) باشد.
  • راحتی: کفش باید راحت باشد اما در عین حال حمایت کافی از پا را فراهم کند.
  • امتحان کردن دقیق: قبل از خرید، حتما کفش را امتحان کرده و چند قدم در آن بردارید.

مشاهده مدل ها، دریافت قیمت و خرید از تولیدی: کارخانه کفش

مهمترین ویژگی های کفش کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی نسبت به کفش‌های روزمره، طبیعی و ارگونومیک‌تر هستند. یعنی در اطراف یک قالبی که دقیقاً به شکل پا است کفش ساخته می‌شود و نوع متریالی که برای ساخت کفش کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در تعیین نوع عملکرد آن نقش کلیدی دارد. به همین دلیل برای ساختن کفش‌های مناسب کوهنوردی از مواد غیرکششی استفاده می‌کنند تا در کشش و فشارش‌های مختلف، و در سرما و گرما ظاهر کفش حفظ شود.

 

به نقل از کوه سایت:

زیاد از حد گشاد نباشد زیرا باعث ایجاد تاول پوستی می شود.

تنگ و خیلی کیپ نباشد زیرا به ناخن ها و بستر ناخن آسیب می رساند.

قوزک پا به هیچ عنوان نباید تحت فشار باشد.

در هنگام خرید بهتر است یک جوراب ضخیم پا کنید و کفش خود را یک سایز بزرگتر انتخاب کنید. اینکار باعث می شود تا گردش خون در پای شما آزادانه انجام شود.

 

معیارهای مختلفی در انتخاب کفش کوهنوردی تاثیرگذار هستند، که در این مطلب با سه نمونه از مهمترین آنها آشنا خواهید شد، تا بتوانید بهترین کفش برای کوهنوردی را انتخاب کنید.

  1. نوع زمین صعود
  2. شکل و اندازه پای شما
  3. سبک کوهنوردی شما

برای اینکه صعود بهتری داشته باشید باید این سه معیار را برای انتخاب کفش کوهنوردی در نظر بگیرید. اول تعیین کنید که چه نوع زمین و چه سطحی را برای صعود انتخاب کرده‌اید و بعد کفشی را انتخاب کنید که برای این سطوح طراحی شده باشند. در این صورت لیست انتخابی شما محدودتر شده و تصمیم گیری برای شما آسان‌تر می‌شود.

حالا باید به سراغ شکل، اندازه و حجم پاهای خود بروید. وقتی که پای شما به صورت ایمن در یک موقعیت خمیده و بدون هوا داخل کفش قرار بگیرد، اندازه ایده‌آل خود را پیدا کرده‌اید.

گزینه سوم سبک کوهنوردی شما خواهد بود. اگر در روند کوهنوردی پیشرفت کنید، کم کم سبک خود را پیدا می‌کنید و می‌توانید کفش متناسب با سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

اگر این سه گزینه را در انتخاب کفش کوهنوردی در نظر بگیرید، مطمئن باشید شانس بهتری برای انتخاب و خرید کفش کوهنوردی مناسب خواهید داشت.

کفش کوهنوردی مناسب اندازه و فرم پا

در دنیای کفش‌های کوهنوردی تناسب اهمیت بیشتری از راحتی دارد، زیرا کفش کوهنوردی باید مثل یک لایه دوم پوست، روی پای شما قرار بگیرد و در امتداد بدن شما باشد و هیچ نقطه خالی در کفش وجود نداشته باشد. به همین دلیل باید بهترین سایز را برای کفش‌تان انتخاب کنید.

اما پیدا کردن اندازه مناسب، فقط به سایز کفش محدود نمی‌شود. عرض پا، حجم پا و شکل انگشتان نیز در انتخاب کفش مناسب اهمیت دارند

انتخاب کفش مناسب با اندازه درست می‌تواند عملکرد شما را بهبود ببخشد. پس بهتر است کفش کوهنوردی کمی تنگ باشد، ولی نه آنقدر که برای پای شما دردناک باشد. این مورد باعث می‌شود که پای شما در داخل کفش درگیر باشد و هیچ کشش و افتادگی ایجاد نشود و سفت بودن جای پای شما باعث می‌شود که امنیت بیشتری در زمان کوهنوردی داشته باشید.

هنگام جستجوی کفش مناسب، باید در نظر بگیرید که همه سنگ‌نوردان فرم پای یکسانی ندارند. سه نوع مختلف وجود دارد. اگر انگشت شست بلندتر باشد، به آن فرم پای “مصری” می‌گویند؛ اگر انگشت دوم بلندتر باشد، به آن فرم پای “یونانی” می‌گویند؛ و اگر هر دو تقریباً یکسان باشند، به آن فرم پای “رومی” می‌گویند. بنابراین ممکن است برخی از مدل‌های کفش به سادگی برای شما مناسب نباشند. در این موارد، بهتر است به‌ جای اندازه‌های مختلف، یک کفش کاملاً متفاوت را امتحان کنید.

مهم‌ترین چیز در هنگام امتحان کردن کفش‌های کوهنوردی، صرف وقت کافی برای انجام این کار است. هنگام پوشیدن آن‌ها، باید به‌ ویژه روی این نکته تمرکز کنید که آیا در پاشنه یا انگشتان خود احساس درد می‌کنید یا خیر. چند بار روی لبه‌ها قدم بردارید. گاهی فقط با نوک انگشتان، گاهی کمی به پهلو. کمی در اطراف قدم بزنید. آیا درد دارید؟ یا فضای زیادی وجود دارد؟ البته، کفش‌های کوهنوردی در معنای معمولی کلمه “راحت” نیستند، اما نباید فقط با امتحان کردن آن‌ها آسیب ببینید.

البته اکثر کفش‌های کوهنوردی با گذشت زمان کمی جا باز می کنند، پس در ابتدا ایده خوبی نیست که کفش‌های بسیار تنگ بخرید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام امتحان کردن آن‌ها، پاهای شما می‌تواند در طول روز تا نیم اندازه عریض شود. بنابراین، باید کفش‌ها را در زمانی از روز که قصد دارید از آن‌ها استفاده کنید (که معمولاً عصر است) امتحان کنید.

کفش مناسب کوهنوردی

جنس کفش کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی معمولاً از مواد مصنوعی یا چرم ساخته می‌شوند. همانطور که همیشه، هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. جنس چرم بیشتر از مواد مصنوعی گشاد می‌شود، اما به همین دلیل بهتر به پاهای شما قالب می‌شود. مواد مصنوعی پایدارتر هستند، اما می‌توانند باعث افزایش بوی پا شوند.

از آنجایی که کفش‌های کوهنوردی مستقیماً روی پوست پوشیده می‌شوند، عمداً بدون مواد مضر و چسب‌ها باقی می‌مانند، رنگ‌ها نمی‌توانند به خوبی به کفش بچسبند. همانطور که در بالا ذکر شد، این می‌تواند منجر به رنگ‌ریزی هنگام تماس با انواع خاصی از عرق شود.

پیش‌تنش و انحنای کف

تمرکز کفش‌های کوهنوردی معمولاً این است که قدرت کل پا را در انگشتان متمرکز کند. این را می‌توان با ایجاد کشش در کف از طریق پاشنه (پیش‌تنش) یا با مجسمه‌سازی کف به‌گونه‌ای که نیرو در انگشت شست جمع شود، انجام داد. این کفه‌ها دارای انحنای مشخصی (انحنای کف) خواهند بود.

به‌طور کلی، می‌توان گفت هرچه کفش بتواند کشش بیشتری ایجاد کند، تهاجمی‌تر است. شما برای کوهنوردی در مسیرهای آویزان یا ایستادن روی لبه‌های بسیار کوچک به کفش‌های تهاجمی نیاز دارید. به‌طور کلی، می‌توان گفت هرچه کفش تهاجمی‌تر باشد، کمتر راحت خواهد بود. بنابراین اگر مسیرهای کوهنوردی خیلی شیب تند نزدیک به عمود نداشته باشند و خیلی کوچک نباشند، می‌توانید پاهای خود را با کفش‌های راحت‌تر بپوشانید.

کفش‌های تخت برای مبتدیان مناسب‌تر از آن‌هایی هستند که دارای پیش‌تنش یا انحنای کف هستند.

صفحه پلاستیکی

برخی از کفش‌ها دارای یک صفحه اضافی در کفه‌های خود هستند. این صفحه بار را در یک ناحیه بزرگ‌تر توزیع می‌کند و در نتیجه ایستادن را آسان‌تر می‌کند. از سوی دیگر، بخش بزرگی از حساسیت پا از بین می‌رود. کفش‌های نرم (بدون صفحه) خود را به لبه‌ها قالب می‌کنند و تقریباً به سنگ می چسبند.

منطقه پاشنه

اگر فقط می‌خواهید در ابتدا با استفاده از طناب‌ها کوهنوردی کنید، ناحیه پاشنه چندان مهم نیست. در بولدرینگ، برای برخی از حرکات شما با انگشتان خود روی یک لبه نمی‌ایستید، بلکه پاشنه خود را در آن می‌گذارید. با این حال، این تکنیک به‌ ندرت در مسیرهای آسان‌تر مورد نیاز است. صرف نظر از اینکه می‌خواهید بولدرینگ یا کوهنوردی کنید، ضروری است که پاشنه حتی بعد از استفاده طولانی مدت به تاندون آشیل فشار وارد نکند. این بستگی به اندازه کفش‌ها و همچنین مدل آن‌ها دارد. نکته اصلی در اینجا این است که آن‌ها را امتحان کنید.

کفش صخره نوردی

خرید کفش کوهنوردی برای مبتدیان

پیدا کردن کفش مناسب کوهنوردی برای مبتدیان می‌تواند بسیار دشوار باشد. اگر به تازگی کوهنوردی را شروع کرده‌اید و در این مسیر مبتدی هستید، باید در انتخاب کفش کوهنوردی دقت بیشتری داشته باشید. کفش‌هایی که نامتقارن هستند و لبه آنها کمی رو به پایین هست و پاشنه‌های زاویه‌داری دارند، باعث می‌شوند که در روند کوهنوردی بهتر از پس مسیرهای سخت بر بیایید.

خرید عمده انواع کفش زنانه و مردانه از تولیدی کفش پاتکان طب

پاتکان طب(patkanshoe.com) به عنوان تولیدی کفش زنانه و مردانه در تهران فعالیت می‌کند که انواع کفش طبی، کفی‌های طبی و کفش چرم اصل تبریز را نیز تولید و عرضه می‌کند.

نظرات کاربران

  •  در صورتی که تجربه استفاده از محصولی را دارید ، برای سایر کاربران تجربه خود را به اشتراک بگذارید.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *